27. 07. 2017 | Hildegarde Lanstromová

Samsára (Samsara)

Nějaká loď havaruje do moře na neznámé planetě, kolem ní prolétá žlutá… no, třeba tomu říkejte záchranný modul…

O tři miliony let později hraje Lister s Rimmerem Minopoly. Lister úspěšně podvádí a vyhrává, což Rimmerovi vadí, protože tuhle hru od narození neprohrál. Bohužel pro Rimmera, k úplné prohře mu stačí hodit 2 a 1. Naštěstí pro něj, pravděpodobnost tohoto výsledku je 18:1. Pokud vyhraje Lister, nemůže si na něj Rimmer stěžovat celý týden. Pokud vyhraje Rimmer, musí Lister nosit večerní róbu tak dlouho, dokud se nenaučí zahrát “Polka party” od Jamesa Lasta na dudy. Když Rimmer hodí, jedna z kostek spadne na zem, ale i přesto jde o kombinaci, která zajišťuje vítězství Listerovi. Rimmer zkouší ještě další hody, protože – přiznejme si to na rovinu – se mu prostě nechce prohrát, ale vždycky padne stejná kombinace čísel. Nakonec skočí naštvaně do postele.

Opět vidíme žlutou loď ve vesmíru – s nápisem Samsara na trupu – blížící se k Červenému trpaslíkovi..

Kryton s Kocourem stojí u přístrojů v laborce a rozebírají právě onu loď – jde o únikový modul, který vyzařuje neznámé energetické pole, ovlivňující veškeré předměty ve svém dosahu. Podaří se jim navázat s modulem spojení, ale ve chvíli, kdy se ji žena na obrazovce snaží říct něco důležitého, se spojení přeruší a Krytona nenapadne nic lepšího, než modul navést do nákladového prostoru.

Lister jí na palandě obří zmrzlinu a značně u toho… cintá, což Rimmera irituje a snaží se si stěžovat, ale má smůlu, protože právě ono stěžování je předmětem Listerovy výhry. Pak si začne stěžovat na to, že je prokletý už od svých devíti let. Jeden muzikant mu tvrdil, že je ufon a chtěl mu prodat jakýsi “šťastný vesmírný prášek”, Rimmer ale neměl peníze a tak ho muzikant na odchodu proklel. Od té doby neměl Rimmer štěstí. Zatímco Lister si  žije úžasný život – ale z Listerova pohledu není úžasné zůstat jediným z posádky a nejspíš i celého lidstva ve vesmíru. Navíc sám s Rimmerem. V tom se ozývá Kryton z obrazovky – právě se chystají vyzvednout obyvatele modulu – plukovníka Jima Greena a profesorku Rachel Barkerovou.

V laborce vyšvihne Rimmer svou klasickou uvítací scénu – dělá ze sebe někoho, kým není, hluboce se uklání… a nevidí při tom, že se klaní dvěma hromádkám prachu. Zdá se, že byli oba odpařeni. Plukovník byl vedoucím lidského výzkumu a profesorka ajťačka. Oba byli v manželství, ale každý s někým jiným. Podle všeho loď ztroskotala do oceánu na planetě, u níž se teď nacházejí… Lister proto zadá dva úkoly – rozprášit ostatky a najít loď. Pak si kýchne, čímž splní první úkol.

Jakmile vstoupí na loď, začnou přemýšlet, co se asi stalo s Greenem a Barkerovou. Postupně se objevují flashbacky právě s nimi. Pracovali spolu už na jiné lodi, kde zjistili, že jejich drahé polovičky studovaly na stejné univerzitě. Jakmile odejde třetí osoba, ukáže se, že spolu nejspíš něco mají.

Procházejí dál lodí – kromě spousty prachu, kterou si Kryton pochvaluje, je tu také hodně koster v takovém množství poloh, že by se i Kamasútra cítila zahanbená. Kocour si ovšem myslí, že všichni hráli Twister. Podle Krytona byli všichni sežehnutí zaživa a díky tomu zůstali právě v těch pozicích, ve kterých v tu chvíli byli. V tom se z ničeho nic na lodi sluší proud – zřejmě je detekoval počítač. Rozsvítí se jeden z monitorů, na kterém je značně nesrozumitelná hatmatilka písmen a posádka přemýšlí, o jaký jazyk se může jednat (jednou z variant je velština po 15 pivech), ale pak Krytonovi dojde, že jde jen o přepis škrcení, což demonstruje na Listerovi.

Green čeká s kyticí na Barkerovou – ta jde s hodinovým zpožděním, poslední dobou jí není moc dobře, ale podezřívá z toho špatné jídlo. Greena naopak začala zlobit vyhřeznutá ploténka.

V jídelně si Kocour nedokáže odepřít hrací automat, ale protože mu chybí drobné, šlohne je z kasičky se sbírkou pro sirotky a vyhraje jackpot. Lister pak vrátí vyhrané peníze zpátky do kasičky a ucítí, jak mu káplo něco na hlavu. Když ukazuje odkud, chytnou se mu dredy do drtiče odpadků. Kocour ho zachrání nožem vytaženým z jedné kostry a když položí vítězoslavně jednu nohu na židli, nůž z drtiče vyletí a nohu mu probodne. To dokáže jednomu pokazit den. Jakmile Lister nůž vytáhne, světla zhasnou. Dveře se zamknou. Kryton s Rimmerem jsou v jiné místnosti a přes dveře se nedostanou, Lister ani Kocour nemají baterku. Lister se rozhodne najít lékárničku, aby aspoň pomohl Kocourovi ošetřit nohu, ale zboří u toho půlku jídelny. Naštěstí najde v lékárničce i pár svítících tyčinek. Loď se ale začne zabředávat do dna oceánu…

Kryton s Rimmerem procházejí chodbami a kupodivu se jim daří otevírat dveře a najdou v jedné z místností karmickou jednotku. Ta měla zajišťovat, aby se všichni na lodi chovali co nejlépe a odměňovat je za to. Nebo – pokud se chovali špatně – trestat. A pak to Rimmerovi dojde – Trpaslík byl v karmickém poli už ve chvíli, kdy prohrál v Minopoly a hodil stejnou kombinaci sedmkrát za sebou.

V dalším flashbacku stojí Green a Barkerová před kapitánem, který jim vyčítá řadu deliktů, přičemž jim i prozradí, že na lodi je karmická jednotka. A taky jim začne předčítat všechny jejich nemanželské činy…

Lister s Kocourem přemýšlí, jak se dostat pryč a Kocour tvrdí, že během deseti minut něco vymyslí – dobré nápady má prý pořád, jen je neříká nahlas. Je jako ten vynálezce začínající na R… po chvilce pátrání si vzpomene – Erchimedes. Jednoho dne seděl pod stromem, když v tom dostal do hlavy vanou, zakřičel “Formika!” a vynalezl fiží. Lister Kocoura neustále opravuje, ale Kocour se ve finále urazí.

Loď se dál propadá, Kryton opět přesvědčuj Rimmera, že na sebe musí být milí, aby se z toho dostali, o což se Rimmer i snaží – po svém. Mluví sice “mile”, ale se značným sarkastickým nádechem. Za to dostane ránu od statické elektřiny. Kryton si proto myslí, že musí být upřímně milý. Když ale začne na panelu něco pípat a loď se pomalu přehřívá, je Rimmer nepříjemný jako vždycky. To má ale za následek jedině to, že se loď začne vracet zase do normálu. Díky tomu Krytonovi dojde, že je karmická jednotka obrácená – odměňuje zlé a trestá dobré.

Lister trpí další z Kocourových nesprávných výkladů, když se k nim Kryton s Rimmerem dostanou. Lister Krytona vítá s velkou úlevou, ale Kryton ho místo toho začne mlátit pěstí do obličeje a přitom vysvětlovat, co se stalo a na co přišli.

Green a Barkerová jsou v jídelně, Barkerová má na hlavě něco jako vrabčí hnízdo. No, vlastně to hnízdo by vypadalo lépe. Šla do kadeřnictví a tohle jí vytvořil robot. Green u zubaře přišel o zub. Barkerová proto vymyslí, že by se mohla dostat k hlavnímu počítači a obrátit protokol. Pak by všechno vrátila zpátky do normálu a přestali by se vídat až do návratu domů.

Jak Kryton všechno vysvětluje a Rimmer je na něj “příjemný” jako vždy, vrátí se loď postupně do normálu a Lister vzpomíná, že všechno, co se jemu a Kocourovi stalo v jídelně, mělo vlastně logiku. Pak ale Kocoura, čert ví proč, napadne, jak je možné, že Green a Barkerová přežili. Podle Krytona se jim to povedlo, protože byl jejich útěk nemorální – vzali jediný únikový modul a zdrhli. Následně byli pár milionů let v hibernaci (že by stáze?) a když se pokusili Trpaslíkovce upozornit na nebezpečí, karma je usmažila, protože to byl laskavý čin. Na odchodu najde Kocour v Listerově bundě jednu z kartiček Minopoly a Rimmer se už dovtípí pravého důvodu výhry…

předchozí díl | scénářnásledující díl
zpátky na seznam

 

Comments are closed.